ORION - het centrum van het melkwegstelsel en de toekomst van SafeLine

Met de lancering van ORION nadert een lange reis zijn einde. Naarmate het platform meer vorm krijgt en de resultaten betrouwbaarder worden, worden meer klanten uitgenodigd om deel te nemen aan de melkweg - waarmee de eerste stap op weg naar onafhankelijke monitoring voor liften volledig is gezet. Maar hoe zag de reis er tot nu toe uit - en welke digitale innovaties staan de klanten van SafeLine te wachten?

Wat in 2018 begon als een briljant maar eenvoudig idee - een onafhankelijke oplossing voor het monitoren van liften - zou jaren en verschillende proefprojecten vergen om aan te passen tot wat u vandaag voor u ziet. Vanaf het begin was de missie duidelijk: verzamel de gegevens van alle aangesloten eenheden en laat gebruikers profiteren van die gegevens - waardoor zowel middelen worden bespaard als gebruikers tools krijgen voor het plannen van effectief onderhoud van liften.

En zoals alle verhalen in de lifttechnologie, begon het allemaal met de hardware: SafeLine LYRA. Met behulp van LYRA - een klein kastje dat samen met deursensoren op het dak van de cabine wordt geïnstalleerd - kan elk type of merk lift een slimme lift worden die informatie in de liftdatabase invoert. Maar hoe presenteer je de informatie aan de gebruikers? Dit is waar SafeLine ORION om de hoek komt kijken - en waar de echte uitdaging begon.

"Je kunt alle informatie van de wereld tot je beschikking hebben, maar dat maakt niets uit als je niet de informatie krijgt die je nodig hebt."

- Het idee achter ORION is vrij eenvoudig: de gebruikers alle beschikbare liftgegevens presenteren met behulp van het LYRA-algoritme. Maar de echte uitdaging kwam in de volgende stap met hoe die informatie te presenteren op een manier die begrijpelijk is voor de gebruiker. Je kunt over alle informatie ter wereld beschikken, maar dat maakt niets uit als je niet de informatie krijgt die je nodig hebt - informatie waarop je kunt reageren, zegt Magnus Eriksson, technisch manager bij SafeLine.

Dit is een probleem waar bedrijven over de hele wereld mee worstelen, vaak met de woorden "big data" eraan verbonden. Hoeveel gegevens je ook hebt, je moet de relevante informatie op een relevante manier aan de gebruiker kunnen presenteren.

Voor SafeLine werd de oplossing voor deze uitdaging gevormd door twee dingen: slimme meldingen en histogrammen.

Wanneer u inlogt in ORION, wordt u onmiddellijk begroet met een kaartweergave van al uw eenheden. Bovenaan het scherm staat een meldingsbel die u laat weten wanneer ORION iets ongewoons - een afwijking - heeft gedetecteerd. Als u hierop klikt, gaat u dieper in het systeem, naar de faciliteit waar de afwijking heeft plaatsgevonden. Daar krijgt u ook een grafiek te zien van alle liftbewegingen, van week tot weekend.

Met deze hulpmiddelen werd de missie om alleen die informatie te presenteren die de gebruikers echt nodig hebben, duidelijk verpakt en uitgelegd. Gebruikers kunnen dan gemakkelijk zien waar het algoritme op reageert - maar vooral waarom. Hoe meer beschikbare gegevens - hoe betrouwbaarder de waarschuwingen en alarmen. Stakeholders kunnen geïnformeerde beslissingen nemen op basis van relevante informatie.

Met behulp van de liftgegevens zou ORION gebruikers kunnen vertellen wanneer een lift abnormaal lang heeft stilgestaan; gegeven de datum, tijd en reisfrequentie. Als het slechts een vals alarm is, een echte afwijking en geen echt actief alarm van een stilstaande lift, zal de waarschuwing zichzelf herstellen en verdwijnt de melding. Maar als het blijft - is het een actief alarm.

- Grofweg komt meer tijd overeen met een grotere complexiteit van de gegevens voor het ORION-algoritme. Hoe langer LYRA actief is en communiceert met ORION, hoe nauwkeuriger de gegevens en de meldingen worden. Dit is iets wat we hebben gezien bij veel van de proefprojecten die we de afgelopen jaren in heel Europa hebben uitgevoerd, zegt Johan Öhrn, Customer Service Director.

Naarmate meer alarmen zichzelf herstellen, zal ORION voor gebruikers steeds betrouwbaarder worden. Na verschillende proefprojecten en met behulp van gegevens van meer dan duizend liften in heel Europa, wordt het ORION-algoritme van SafeLine langzaam maar zeker beter afgesteld - evenals de grafische interface voor de beste presentatie van deze informatie aan gebruikers.

"Dat is de toekomst van ORION zoals wij die zien."

Een lange reis nadert zijn einde, het eerste deel althans, aangezien het nog niet zo lang geleden was dat er geen manier was om te weten wanneer een lift kapot ging totdat iemand er een telefoontje over pleegde. Passagiers lieten het de eigenaar van het gebouw weten, en de eigenaar van het gebouw waarschuwde het liftbedrijf - iets wat werd getolereerd, waarbij de inspanningen in plaats daarvan gericht waren op snelle technische ondersteuning.

- Ook al moeten we nog wat doen aan de manier waarop we de informatie presenteren, het is duidelijk een van de beste oplossingen op de markt en iets waar we erg trots op zijn, vervolgt Johan Öhrn.

Wat is het toekomstplan voor ORION?

- Het plan is om allerlei SafeLine-producten in ORION te integreren. Op dit moment werken we aan de volledige integratie van ondersteuning voor lifttelefoons. Maar het doel is om uiteindelijk ons volledige moderne assortiment aan te bieden - met alle producten in één melkwegstelsel, zegt Magnus Eriksson.

Nu het project in de tweede versnelling komt, zijn de doelen en verwachtingen ook gericht op voorspellend onderhoud - een game-changer volgens Johan Öhrn.

- Vandaag kun je zien wanneer een lift kapot is gegaan en waarom. Maar we zetten onze doelen naar een hoger niveau. We willen het weten voordat de lift kapot gaat, zodat we het kunnen voorkomen. Om ons te vertellen wanneer er onderhoud nodig is - een echte game-changer. Dat is de toekomst van ORION zoals wij die zien.